1 MUSA 2:8-15

Patujolo

            Mansai uli jala denggan situtu do angka jadijadian ni Debata di portibion, boi taida keselarasan, keharmonisan disaluhut angka jadijadian i. Isarana: Siang dan malam, panas dan dingin, laki-laki dan perempuan. Saluhutnai mamboan hangoluan di angka na tinompa ni Debata. Sun ma langit dohot tano on ro di isina ditompa Debata. Marhite sian i, ingkon tangkas ma taboto tingki panompaon ni Debata. Jala dung sun Ibana manompa saluhutnai, didok Debata ma “jadi nunga denggan situtu” (semua baik adanya). On ma sada dasar tujuan panompaon ni Debata. Hata “nunga denggan situtu” berasal dari bahasa Ibrani, yakni tov jala sejajar dohot hata yassar, hapes na marlapatan “menjadi atau kelihatan baik” dihadapan seseorang. Penggunaan kata tob juga memainkan peranan yang penting dalam terminology Perjanjian Lama dimana hal ini mengekspresikan tindakan penyelamatan Allah sebagai sebuah pemberian dan jaminan bagi intervensi selanjutnya. Tindakan Allah dalam mencipta itu sempurna, lengkap, menyenangkan dan memuaskan. Dia menunjukkan rasa sangat senang dan sangat puas. Segala sesuatu di alam semesta ini, dari bintang yang paling besar hingga helai rumput yang terkecil mendatangkan sukacita bagi-Nya. Semuanya merupakan sebuah paduan yang sangat indah. Di ari parpudi panompaon i (ari pa-6 hon) ditompa Debata ma jolma i marhite sian orbuk ni tano jala diullushon tu bagasan bungbung ni igungna hosa hangoluan i, gabe martondi na mangolu jolma i (1 Mus. 2:7). Panompaon ni jolmai patuduhon, ia jolma gabe partner/ rekan sekerja Debata laho pasahathon hata ni Debata/ sangkap ni Debata di sandok na tinompaNa i, gabe ditogihon Debata ma jolma i tu porlak Eden na mansai uli jala nunga diparade Debata saluhut angka na ringkot di jolma i.Dung i di tonahon Debata ma tu jolma i hataNa na mandok “asa jolma i na paulaulahon jala mangaromti saluhut na tinompa ni Debata”. Ima na gabe tanggung jawab di jolma i na pinasahat ni Debata, jala ido patuduhon ia jolma gabe rekan sekerja ni Debata laho marmudumudu angka jadijadianNa.

Molo taida di zaman saonari on, tugas dan tanggung jawab ni jolma i gabe salah pangantusion di na lahu mangulahonsa. Dang na gabe menjaga/ mengusahakan saluhut angka jadijadian na pinasahat ni Debata tu jolmai, alai gabe pengeksploitasian do na terjadi di zaman saonarion: pembakaran hutan, pemusnahan, dohot lan asingna. Disaluhutnai, dang ditangihon jolmai hata ni Debata, jala holan mamboan keegoisan sambing do na niula nasida, hape saluhut na niula ni jolma i manghorhon do sahat diangka pinomparna. Isarana di taon 2015 tahilala do akibat kebakaran hutan na terjadi di Sumatera, bahkan bencana i gabe bencana darurat kabut asap na terjadi di Indonesia jala sangat berdampak do tu kesehatan ni masyarakat. Ido na gabe salah fungsi di tugas dohot tanggung jawab na nilehon ni Debata tu jolma i. Pemaknaan hata ni Debata taringot tu “menjaga dan mengusahakan” gabe salah arti. Marhite turpuk on dipaandar tu hita di na laho mangulahon tugas dohot tanggung jawab na nilehon ni Debata tu hita di saluhut angka jadijadianNa.

Hatorangan ni Turpuk

            Debata do manompa saluhut isi ni potibion. Dibagasan haulihon do ditompa Debata. Dung i di bahen Debata ma sada porlak na mansai uli jala denggan situtu, ima Porlak Eden na gabe inganan ni jolma i (Adam dan Hawa). Dung ditompa Debata jolma i dibahen ma ibana di Porlak Eden i. Dibagasan porlak i tubu do angka suansuan, jala mangolu do angka pahanpahanan disi. Tung mansai sonang do ngolu ni jolma i maringanan di porlak Eden. Adong do tujuan ni Debata mamboan/ menempatkan jolma i tu porlak Eden, ima asa boi ma jolma i marsaor dohot Debata dibagasan porlak i huhut terbangun ma keharmonisan/ hubungan ni jolma dohot saluhut angka na tinompa ni Debata (lingkungan). Ido tujuan ni Debata menempathon jolma i di porlak Eden. Dibagasan porlak Eden do tarida hubungan/ parsaoran ni jolma i maradophon Debata, parsaoran ni jolma i dohot donganna jolma (dung ditompa Debata si Hawa), jala parsaoran ni jolma dohot angka jadijadian ni Debata (lingkungan). Tung mansai uli jala denggan do diida Debata parsaoran i dibagasan porlak i jala mamboan pamujion di Ibana (konteks sebelum manusia jatuh ke dalam dosa). di Buku 1 Musa on dipatorang do isi ni Porlak Eden, ima hau angka na denggan idaon jala tabo panganon, ro di hau hangoluan nang hau parbinotoan ni na denggan dohot na roa, dohot angka batang ni aek. Saluhut isi ni porlak Eden i, manggombarhon nunga diparade Debata saluhut angka na hinaringkot ni jolma i. Nunga diparade angka sipanganon jala mata ni aek na uli jala mansai tabo inumon. Ibana do na mangalehon saluhutna tu jolma i, gabe sonang situtu ma jolma i mian di porlak Eden. Dung i didok Debata ma tu jolma i “dung i ditogihon Debata Jahowa ma jolma i paojakkon ibana tu porlak Eden i, asa dipaulaula jala diramoti”. Pandohan on marlapatan dilehon do mandat/ perintah jala dilehon Debata huaso laho mangarajai angka saluhut na tinompa ni Debata, Mandat manang perintah na nilehon ni Debata tu jolma dung dipaojak tu porlak Eden i, ima “asa dipaulaula jala diramoti” isi ni porlak Eden i. Molo di hata Indonesia manang sian Alkitab dikatakan “mengusahakan dan memelihara taman itu”. Kata mengusahakan dan memelihara dalam bahasa Ibraninya ialah לְעָבְדָה (le-abedah) dan וּלְשָמְרָה (ule-samerah). Kata abedah berasal dari kata עֲבָד “abad”, yang artinya bekerja dan mengusahakan. Sedangkan kata וּלְשָמְרָה (ule-samerah) berasal dari kata שׁמר (samerah) yang berarti menjaga dengan hati-hati, memelihara. Manusia yang diciptakan Allah adalah juga sekaligus hamba, dimana seorang hamba harus bekerja dan melayani bagi Allah Sang Pencipta. Dalam Kejadian 2:15 berindikasi bahwa salah satu tujuan penciptaan manusia adalah untuk mengusahakan tanah. Jadi Allah berkehendak supaya manusia bekerja dan mengusahakan tanah yang diciptakan Allah di Taman Eden. Kejadian 2:15 tidak dapat berdiri sendiri dan dilepas pisahkan dari amanat Allah kepada manusia yang diciptakan-Nya sebagaimana disaksikan dalam Kejadian 1:28: “… penuhilah bumi dan taklukkanlah itu, berkuasalah…” dan dalam Kejadian 2:16 dikatakan : “Semua pohon dalam taman ini boleh kaumakan buahnya dengan bebas”. Kata “taklukkan” dalam teks masorah וְכִבְשֻׁהָ (wu-kibsuha) yang berasal dari akar kata כָּבַשׁ (kabas), akar kata kabas ini memeiliki persamaan dengan bahasa semetik, dalam bahasa semitic Akkadian disebut dengan kabasu, demikian juga dengan di Arab, Samaria, Syria. Arti dari kata ini adalah “menaklukkan”. Jika perintah ini diikuti, maka artinya manusia berkuasa untuk memerintah, menguasai hewan-hewan (ayt. 26b). tetapi perintah ini lebih fundamental dan komprehensif, dengan dikaitkan kepada kata ha ares (bumi itu) yang merupakan habitat dunia tanpa batas wilayah yang tak terjangkau. Setiap kata yang diungkapkan dengan kata kabas, hal ini merupakan suatu hal yang istimewa dari Allah. Allah memerintahkan manusia sebagai wakilNya. Kedua pasal ini sangat berkaitan dan tidak bisa dilepaspisahkan. Kedua pasal ini berarti bahwa manusia yang merupakan ciptaan dari pada Allah atau wajah daripada Allah akan menakhlukkan bumi dan memerintah atas semua hewan-hewan. Allah memberikan manusia tanggungjawab terhadap dunia ciptaan-Nya. Jadi, arti dan makna mengusahakan dan memelihara merupakan bagian kerja yang telah diperintahkan Allah kepada manusia. Manusia diberikan kekuasaan oleh Allah untuk memelihara dan menjaga apa yang telah diciptakan Allah di bumi ini. Kekuasaan yang diberikan Allah bukanlah memiliki kesewenangan yang sebebas-bebasnya, melainkan kebebasan yang dimaksud adalah sesuai dengan kehendak Allah.

Hahonaan

Andorang so madabu dope jolma i tu dosa, tung mansai uli jala denggan parsaoran ni jolma i tu Debata dohot tu na tinompa ni Debata. Denggan do diula saluhut isi ni porlak Eden i, gabe marhasonangan jala dang hahurangan jolma i di porlak Eden. Alai dung madabu jolma i tu dosa gabe sega do parsaoran ni jolma i tu Debata bahkan tu na tinompa ni Debata. Jala boi do taida dizaman nuaeng on. Dang diulahon jolma i be tona ni Debata laho mangula angka tano i dibagasan lomo ni roha ni Debata, alai holan dibagasan lomo ni roha ni jolma i sambing do. Na marlapatan terjadi pengeksploitasian lingkungan, ima pembakaran hutan, pemusnahan hewan, dlna.. Saluhutna i diulahon ni jolma holan tu dirina sambing, alai sasintongna manghorhon di sahat ujung ni ngolu ni jolma i. Tona ni Debata na mandok asa dipaulaula jala diramoti jolma i saluhut isi ni porlak Eden i gabe beralih fungsi. Artina, perintah Allah untuk mengusahakan dan memelihara ciptaanNya tidak lagi dijalankan sesuai dengan mandat Allah kepada manusia, tetapi menjadi pengeksploitasian/ pemusnahan yang dilakukan oleh manusia. Ido patuduhon keegoisan ni jolma i. Alani marhite turpukta on, dipaandar tu hita asa tatangihon jala taulahon ma tona ni Debata dibagasan hasintongan. Taingot ma, na tinompa ni Debata do hita jala saluhut angka suansuanan dohot lan na asingna Debata do manompa. Alani tajaga jala talestarihon ma lingkunganta, unang adong be pengeksploitasian manang pembakaran hutan asa unang terjadi kabut asap, pemanasan global, dlna. Ditompa jala ditempathon Debata do jolma i tu porlak Eden asa dipaulaula jala diramoti saluhut nasa na adong di porlak i dibagasan tona ni Debata. Amen (MBW)

Bagikan Postingan ini: